10. Spółdzielnia odmawia wydania dokumentów/uznania wspólnoty. Co robić?

Blog

 

O zarządzaniu i nie tylko...

Wtorek, Sierpień 15, 2023, 18:08

Zdarza się, że przy przejęciu wspólnoty od zarządcy odmawia on uznania uchwały lub wyszukuje powody by nie przekazać wspólnoty swojemu następcy. Także w spółdzielniach zdarza się, że z różnych powodów nie uznaje ona podjętej uchwały. Bywa, że nie chce powiadomić mieszkańców o zmianie zarządzania i konieczności dokonywania wpłat nowemu zarządcy a przede wszystkim nie chce wydać dokumentacji. Zdarzają się też spółdzielnie które odmawiają zwołania zebrania na którym ma być głosowana uchwała o założeniu wspólnoty i zmianie spółdzielni na firmę zewnętrzną. W tym ostatnim przypadku możecie sami zwołać zebranie i przegłosować uchwały. Co jednak robić gdy spółdzielnia odmawia wydania dokumentów i mienia wspólnoty?
W grę wchodzą oczywiście powództwa cywilnoprawne, ale te sprawy trwają. Przejęcie nieruchomości przez nową wspólnotę jest protokołowane notarialnie, a zatem najlepszym i najskuteczniejszym sposobem jest skierowanie sprawy na policję. Bowiem spółdzielnia, która nie wyda dokumentacji wspólnoty mieszkaniowej może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej za przestępstwo z Art. 276 Kodeksu karnego. Przejęcie zarządu przez nową wspólnotę potwierdzone jest dokumentem notarialnym, czyli poświadczone przez osobę wykonującą zawód zaufania publicznego. Tym samym członkowie zarządu spółdzielni nie wydając dokumentów narażają się na poważne ryzyko i odpowiedzialność karną.
Wcześniej wspominałem, że według orzecznictwa sądów (w tym Sądu Najwyższego) zmiana Zarządu nieruchomości nie wymaga formy notarialnej, ale dla celów dowodowych i mających zlikwidować lub przynajmniej znacząco ograniczyć pole spółdzielni do zaskarżania i nieuznawania uchwał - warto zaprosić notariusza na takie zebranie. Jak widać nie tylko sankcjonuje on podejmowane przez właścicieli decyzje, ale również ułatwia późniejsze egzekwowanie swoich praw.

WNIOSKI:
Zdarza się, że spółdzielnie odmawiają uznania uchwał lub przekazania dokumentów. Trzeba pamiętać, że w świetle prawa wspólnota jest już założona i działa poprawnie. Braki w dokumentach powodują, że Zarząd będzie miał trudności i opóźnienia w wyprowadzeniu pewnych dokumentów czy w przeprowadzeniu większych remontów (np. do czasu przekazania środków z Funduszu remontowego), ale wspólnota już może działać, planować remonty, przygotowywać uchwały, składać wnioski o dotacje, itd. To wszystko też trwa i te opóźnienia w tzw. okresie przejściowym mogą być wręcz niezauważalne. Co ważne – strach przed postawą spółdzielni nie może hamować Waszych działań.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe

...

Strona zbudowana z Kopage
← Zbuduj swoją teraz
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem
Powered by Kopage