Zaskarżanie uchwał

Blog

 

O zarządzaniu i nie tylko...

Piątek, Październik 7, 2022, 11:45

Dzisiaj temat o który prosiła Pani Bożena. Kto może zaskarżyć uchwałę? Kiedy? Z jakich przyczyn? Czy można wstrzymać wykonanie podjętych uchwał? Postaram się bez zbędnego rozpisywania odpowiedzień na te pytania i przybliżyć temat zaskarżania uchwał podjętych przez Wspólnotę.

Kto może zaskarżyć uchwałę? Krótko mówiąc Właściciel. Zarządca, administrator czy najemca nie mają takich uprawnień.

Kiedy czyli w jakim terminie można zaskarżyć uchwałę? Jeżeli uchwała została podjęta na zebraniu to zaskarżyć ją można w terminie 6 tygodni od dnia zebrania. Jeżeli natomiast uchwała została podjęta w trybie indywidualnego zbierania głosów (lub w trybie mieszanym oczywiście) to zaskarżyć ją można w terminie 6 tygodni od dnia powiadomienia o treści takiej uchwały. 

Co może być powodem zaskarżenia uchwały? Zgodnie z ustawą możemy zaskarżyć uchwałę gdy:
- jest niezgodna z prawem,
- jest niezgodna z umową właścicieli lokali,
- narusza zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną,
- w inny sposób narusza interesy właściciela.

Czy można wstrzymać wykonanie uchwały? Zaskarżona uchwała podlega wykonaniu, chyba że sąd wstrzyma jej wykonanie. Sąd może to zrobić samodzielnie lub na wniosek skarżącego. Sąd rozpatruje wtedy jak silne są przesłanki w wadach zaskarżanej uchwały.

Tyle pytań Pani Bożeny. Na koniec kilka moich uwag.
Jeżeli uchwała była 'głosowana' na zebraniu i została podjęta, to mamy 6 tygodni na jej zaskarżenie od daty zebrania - nawet jeżeli na tym zebraniu nie byliśmy obecni. Ważne że byliśmy prawidłowo informowani o terminie zebrania. Jeżeli natomiast uchwała była głosowana na zebraniu, ale brakło głosów do uzyskania większości, to dalej zbiera się podpisy pod uchwałą w trybie indywidualnego zbierania podpisów. W tym przypadku całą uchwałę traktuje się jako uchwałę z podpisamy zbieranymi w trybie indywidualnego zbierania podpisów. Wtedy po zkończeniu zbierania podpisów i po podjęciu uchwały należy wszystkich właścicieli poinformować o podjęciu takiej uchwały (nawet tych którzy głosowali na zebraniu). Wynika to z tego, że osoby nieobecne na zebraniu mogły zagłosować odmiennie i obecni na zebraniu nie mogli mieć pewności czy uchwała zostanie podjęta czy odrzucona. 
I jeszcze jedna uwaga. Mogą się zdarzyć sytuacje, gdy uchwała została podjęta rzez nieodpowiednie osoby (niebędące właścicielami i nieposiadające odpowiednich pełnomocnictw), lub nie uzyskała wymaganej większości głosów (ani na TAK, ani na NIE) ale i tak została 'wprowadzona do obiegu' jako podjęta. Wtedy nie zaskarżamy uchwały bo formalnie nie została podjęta, ale zwracamy się do sądu o ustalenie faktu nieistnienia (niepodjęcia) uchwały. Mamy na to 6 lat od daty wprowadzenia postanowień spornej uchwały w życie.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe

...

Strona zbudowana z Kopage
← Zbuduj swoją teraz
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem
Powered by Kopage